Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Prószków w 2023 r.

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Prószków w 2023 r.

I. WSTĘP

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r., o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. 2024 poz. 399) jednym z zadań Gminy jest dokonanie całorocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy Prószków w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

W związku z art. 9tb ust. 1 wójt, burmistrz lub prezydent miasta sporządza analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi obejmującą w szczególności:

  1. możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
  2. potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
  3. koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
  4. liczbę mieszkańców;
  5. liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12;
  6. ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
  7. ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.

II. ZAGADNIENIA OGÓLNE

  1. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w 2023 roku od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w gminie Prószków, realizowane było przez następujący podmiot:

Gminne Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Sp. z o.o., ul. Daszyńskiego 13a, 46-060 Prószków.

  1. Na terenie gminy Prószków funkcjonują dwa Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zlokalizowane pod adresem: ul. Daszyńskiego 13a, 46-060 Prószków oraz ul. Opolskiej 1C, 46-060 Boguszyce.

W 2023 r. do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych mieszkańcy własnym środkiem transportu mogli dostarczać odpady:

  1. przeterminowane leki i chemikalia,
  2. zużyte baterie i akumulatory,
  3. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  4. meble i inne odpady wielkogabarytowe,
  5. zużyte opony w ilości 4 sztuk na rok kalendarzowy od właściciela nieruchomości,
  6. bioodpady,
  7. odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne w ilości 100 kg na rok kalendarzowy od właściciela nieruchomości,
  8. papier,
  9. szkło,
  10. metale,
  11. tworzywa sztuczne,
  12. odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek,
  13. odpady tekstyliów i odzieży,
  14. odpady niebezpieczne.

 

III. MOŻLIWOŚCI PRZETWARZANIA NIESEGREGOWANYCH (ZMIESZANYCH) ODPADÓW KOMUNALNYCH, BIOODPADÓW STANOWIĄCYCH ODPADY KOMUNALNE ORAZ PRZEZNACZONYCH DO SKŁADOWANIA POZOSTAŁOŚCI Z SORTOWANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH I POZOSTAŁOŚCI Z PROCESU MECHANICZNO-BIOLOGICZNEGO PRZETWARZANIA NIESEGREGOWANYCH (ZMIESZANYCH) ODPADÓW KOMUNALNYCH

Na terenie gminy Prószków nie funkcjonują instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne przekazywane były do Instalacji Komunalnej MBP w Opolu, ul. Podmiejska 69, 45-574 Opole oraz do Instalacji Komunalnej MBP w Gotartowie, Gotartów 44A, 46-200 Gotartów. Bioodpady w całości przekazano do Kompostowni zlokalizowanej w Opolu 45-574, ul. Podmiejska 69.

IV. POTRZEBY INWESTYCYJNE ZWIĄZANE Z GOSPODAROWANIEM ODPADAMI KOMUNALNYMI

Nakłady poniesione w poprzednich latach zaspakajają potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi na terenie Gminy Prószków. Jedynym wydatkiem rozpatrywanym pod względem ekonomicznym i funkcjonalnym jest wprowadzenie elektronicznych kodowanych kart identyfikacyjnych na potrzeby korzystania z PSZOK-ów, wzmacniających ochronę danych osobowych użytkowników oraz poprawiających szybkość obsługi, poprzez automatyczne wyszukanie użytkownika w systemie ewidencji odpadów na PSZOK-ach. Poszukiwane są źródła zewnętrznego dofinansowania ewentualnego zakupu kart.

V. KOSZTY PONIESIONE W ZWIĄZKU Z ODBIERANIEM, ODZYSKIEM, RECYKLINGIEM I UNIESZKODLIWIANIEM ODPADÓW KOMUNALNYCH W PODZIALE NA WPŁYWY, WYDATKI I NADWYŻKI Z OPŁAT ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

Wpływy z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w 2023 r., wraz z wyegzekwowanymi zaległościami oraz odsetkami wyniosły:

  • 3 058 068,22 zł

Koszty obsługi systemu w 2023 r. wyniosły:

  • 3 296 68,28 zł – koszty łączne, w tym:
  • 3 181 079,36 zł – odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych (w tym prowadzenie PSZOK-ów);
  • 4 120,50 zł – zakup pojemników na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne;
  • 110 868,42 zł – obsługa administracyjna (w tym wynagrodzenia, ubezpieczenia, materiały biurowe, szkolenia pracowników, usługi pocztowe).

VI. LICZBA MIESZKAŃCÓW

1. Liczba mieszkańców zameldowanych na dzień 31.12.2023 r.: 9203 osób.

2. Systemem gospodarowania odpadami objęto: 7350 osób (na podstawie złożonych przez mieszkańców deklaracji).

3. Ilość deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami jakie zostały złożone Urzędu Miejskiego w Prószkowie w roku 2023 zwiększyła się z 2471 do 2502.

VII. LICZBA WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI, KTÓRZY NIE ZAWARLI UMOWY, O KTÓREJ MOWA W ART. 6 UST.1, W IMIENIU KTÓRYCH GMINA POWINNA PODJĄĆ DZIAŁANIA, O KTÓRYCH MOWA W ART.6 UST. 6-12

Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12: 169

VIII. ILOŚĆ ODPADÓW KOMUNALNYCH WYTWORZONA NA TERENIE GMINY

Na potrzeby niniejszej analizy, za ilość wytworzonych odpadów komunalnych na terenie gminy przyjęto ilość odebranych i zebranych odpadów komunalnych.

Lp.

Kod odpadu

Rodzaj odpadu

Masa [Mg]

1

20 03 01

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

2778,30

2

17 06 04

Materiały izolacyjne inne niż wymienione w 17 06 01 i 17 06 03

0,58

3

17 09 04

Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03

148,52

4

15 01 06

Zmieszane odpady opakowaniowe

250,46

5

17 01 02

Gruz ceglany

7,92

6

20 02 03

Inne odpady
nieulegające biodegradacji

63,04

7

20 03 07

Odpady wielkogabarytowe

197,34

8

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

816,72

9

17 03 80

Odpadowa papa

2,24

10

15 01 01

Opakowania z papieru i tektury

97,1955

11

16 80 01

Magnetyczne i
optyczne nośniki informacji

0

12

15 01 07

Opakowania ze szkła

185,32

13

20 01 08

Odpady kuchenne
ulegające biodegradacji

0,64

14

20 01 23*

Urządzenia zawierające freony

5,407

15

20 01 34

Baterie i akumulatory
 inne niż wymienione w 20 01 33

0,814

16

20 01 36

Zużyte urządzenia
elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35

19,318

17

20 01 35*

Zużyte urządzenia
elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki

3,28

18

20 01 21*

Lampy
 fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć

0,047

19

16 01 03

Zużyte opony

15,26

20

07 02 13

Opakowania z metali

8,94

21

20 01 99

Inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny

22,6

IX. ILOŚĆ NIESEGREGOWANYCH (ZMIESZANYCH) ODPADÓW KOMUNALNYCH I BIOODPADÓW STANOWIĄCYCH ODPADY KOMUNALNE, ODBIERANYCH Z TERENU GMINY ORAZ PRZEZNACZONYCH DO SKŁADOWANIA POZOSTAŁOŚCI Z SORTOWANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH I POZOSTAŁOŚCI Z PROCESU MECHANICZNO-BIOLOGICZNEGO PRZETWARZANIA NIESEGREGOWANYCH (ZMIESZANYCH) ODPADÓW KOMUNALNYCH WYNIOSŁA:

Lp.

Kod odpadu

Rodzaj odpadu

Masa [Mg]

1

20 03 01

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

2778,30

2

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

823,56

3

20 01 08

Odpady kuchenne
ulegające biodegradacji

0,64

4

19 05 99

Inne niewymienione odpady (stabilizat spełniający wymagania AT4)

348,7257

5

19 12 12

Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11

5,7184

X. OSIĄGNIĘTY POZIOM OGRANICZENIA MASY ODPADÓW KOMUNALNYCH ULEGAJĄCYCH BIODEGRADACJI KIEROWANYCH DO SKŁADOWANIA W ROKU 2023 WYNIÓSŁ: 0,87%

XI. OSIĄGNIĘTY POZIOM RECYKLINGU, PRZYGOTOWANIA DO PONOWNEGO UZYCIA NASTĘPUJĄCYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH: PAPIERU, METALI, TWORZYW SZTUCZNYCH, SZKŁA I BIOODPDÓW W ROKU 2023 WYNIÓSŁ:  44,7%

PDFAnaliza_stanu_gospodarki_odpadami_2023.pdf (2,15MB)